Evaluarea și feedback-ul elev-profesor – Concluziile Caravanei Aspire Teachers din Pucioasa

Pe 18-19 iulie 2021, caravana „Drumul către învățare autentică” organizată de Aspire Teachers a ajuns la Pucioasa, Dâmbovița. La evenimentul ce a avut loc la Centrul Cultural European au fost prezenți Vlad Voiculescu, fondator Magicamp, Constantin Ana, primarul din Pucioasa, Anca Tîrcă, consultant educațional, Constantin Lomaca, formator, Monica Mocanu, fondatoarea Teleskop, Măriuca Morariu, director executiv Aspire Teachers.

Evaluarea, tema centrală a caravanei, a fost discutată și aprofundată de invitați prin discursuri și workshop-uri interactive. Vlad Voiculescu a împărțit cu profesorii despre experiența lui la școala din Pucioasa și a subliniat importanța motivării elevilor: „În clasa a VI-a am trăit primul moment în care un profesor mi-a spus că am făcut ceva bine, era vorba despre felul în care scriam. O vorbă buna la timpul potrivit, e mai bună decât orice altceva pentru motivația unui copil. În urmă cu câțiva ani am construit MagiCamp, un loc în care redăm copiilor încrederea că pot lupta mai departe. De mare încredere avem nevoie și în sistemul de educație, începând cu relația profesor-elev.”

La rândul său, primarul Constantin Ana a subliniat importanța parteneriatului dintre sistemul de educație și comunitate ca parte din procesul de învățare și dezvoltare al elevilor: „Parteneriatul cu școlile trebuie să ducă la ce-mi doresc cel mai mult: educație autentică. Pucioasa e în topul competițiilor la educație civică. Comunitățile nu pot crește fără implicarea reală a profesorilor în descoperirea potențialului elevilor.”

Anca Tîrcă, consultant educațional, a vorbit celor 100 de profesori despre metodele de evaluare pentru a evidenția potențialul fiecărui elev și a reamintit că: „Fiecare copil e valoros în felul lui, iar rolul școlii este să descopere acest lucru. Școala trebuie să aducă elevul în contexte reale, să-l învețe cum să colaboreze global, cum să-și dezvolte creativitatea și să-și găsească menirea. E necesar ca viitoarele politici publice și foruri naționale să se concentreze pe aceste direcții, iar totul pleacă de la evaluare. În acest moment, procesul de evaluare blochează potențialul de transformare a sistemului de educație. Avem o curriculă care s-a mai modernizat, însă evaluarea rămas în urmă. Un prim pas e să se schimbe accentul de la evaluarea normativă, axata pe produsul învățării, pe evaluarea formativă și formatoare.”

Monica Mocanu, fondatoarea Teleskop, un instrument ce vine în ajutorul profesorilor pentru a genera feedback după orele de curs, a clarificat importanța procesului în evaluarea elevilor: „Prin feedback și întrebări validăm standardele de calitate pe care ni le impunem în procesul de învățare. Feedback-ul aduce claritate asupra noțiunilor, dar mai ales asupra modului în care profesorii trebuie să-și modifice tehnicile prin care face predarea.”

În vreme ce Constantin Lomaca, formator, a accentuat nevoia de a le oferi claritate copiilor în evaluare lor: „Când dam feedback elevilor, e necesar să le arătam baremul după care am corectat, ca să știe cum să facă mai bine pe viitor. E nevoie să oferim claritate asupra procesului dacă vrem să vedem progres. Laudați elevul atât pentru efort, cât și pentru abilitățile dezvoltate în procesul de învățare, chiar dacă nu a ajuns acolo unde îți dorești. E nevoie de o combinație între cele două. Oferiți claritate și nu uitați că noi îi inspirăm pe copii în dezvoltarea lor.”

În paralel, Măriuca Morariu, director executiv Aspire Teachers, a susținut alături de Costinela Cigăran, profesoară de engleză în Voinești, atelierul Clasa Deschisă, prin care participanții au descoperit un instrument practic de observare a lecției, primire și oferire de feedback, pilotat în comunitatea de practică de către mai mulți profesori din țară care și-au deschis orele și au primit feedback. „Colaborarea între profesori accelerează învățarea, iar feedback-ul e parte din proces. Dacă dezvoltăm încredere unii în alții prin proiecte comune cu gândul la elevi și avem și precizia unor instrumente folosite de școli de top din lume, nimic nu ne oprește să dezvoltăm comunitățile de învățare reale în care profesorii învață unii de la alții și de la elevii lor”.

Ziua s-a încheiat cu biblioteca vie Teacher Show – idei bune de luat acasă, un spațiu deschis unde 7 profesori inovatori au „expus” proiecte și practici relevante din științe, arte, limbi străine și proiecte interdisciplinare, care vizează competențe reale și evaluări autentice, în contexte aplicate și cât mai aproape de temele curente.

 

Caravana Aspire Teachers face parte dintr-un program de vară național care reunește profesori, lideri educaționali care transformă educația de la firul ierbii, în șase orașe din țară (Cluj, Pucioasa, Brașov, Sibiu, Galați, Bacău).

 

***

Viziunea Aspire Teachers este un profesor excelent în fața fiecărui copil din România. Din 2016, susținem formarea de calitate a profesorilor din România prin activități aplicate de pregătire cu o curriculă multidisciplinară, cu practici pedagogice de impact adaptate la realitățile secolului 21. Împreună cu ei, dezvoltăm comunități de bune practici și validăm resurse educaționale concentrate pe competențele viitorului din anul 2030, pentru o generație de copii și tineri adaptați economiei globale.

Web: aspireteachers.ro/caravana-aspire-teachers-2021

Facebook: facebook.com/AspireTeachers

Youtube: youtube.com/c/AspireTeachers