,,ÎMPREUNĂ PUTEM SCHIMBA LUMEA!” -PROIECT pentru prevenirea victimizării copiilor

Ediția a VIII-a- anul școlar 2024- 2025

TÂRGOVIŞTE – 2024

ARGUMENT

Prevenirea criminalităţii constituie, alături de combatere, una din atribuţiile esenţiale ale Poliţiei Române, care contribuie la apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor şi ale comunităţii, a proprietăţii private şi publice, precum şi la apărarea ordinii publice.

Prevenirea victimizării minorilor adoptarea de masuri si strategii destinate protejării copiilor si adolescenților împotriva oricăror forme de abuz, exploatare, neglijare sau violenta. Aceasta presupune intervenții pro active, cum ar fi educarea minorilor privire la drepturile lor si recunoașterea situațiilor de risc, cat si intervenții reactive, precum sprijinirea si consilierea victimelor, intervenita prompta a autorităților si aplicarea ferma a legii pentru a preveni repetarea faptelor antisociale si a asigura protecția pe termen lung a minorilor.

Aceasta a reprezentat o prioritate în ultimii ani, atât pentru Politia Română, cât şi pentru celelalte instituţii cu responsabilităţi în domeniu, dar şi pentru organizaţii guvernamentale sau neguvernamentale.

Discuțiile directe, deschise cu cei mici sau mari, sunt una dintre cele mai eficiente metode de a ne asigura ca aceștia știu să se protejeze, știu ce să facă atunci când cred că s-ar putea afla în pericol.

Având în vedere că sistemul de învăţământ românesc încearcă să răspundă exigenţelor lumii în care trăim şi să producă o schimbare prin actul educativ, grădiniţei îi revine rolul de a promova dezvoltarea empatiei, diversităţii, toleranţei.

Noul curriculum accentuează dezvoltarea multilaterala a personalității si multe dintre obiective se refera la integrarea copilului in mod activ si creativ in societate, ca si cetățean care respecta normele si regulile ei. De aceea noi ne-am gândit ca este benefic ca de la vârste fragede sa ii ajutam pe copii sa înțeleagă normele si regulile ca, apoi sa le interiorizeze si sa acționeze in conformitate cu ele. Acest proiect, nu își propune doar familiarizarea cu regulile de circulație (care sunt reguli de securitate personala) ci si alte norme de comportare: pe strada, in vizita, când avem oaspeți etc.

Realizarea acestui proiect vine si din dorința de a-i informa corect pe copii cu privire la rolul poliției în societate, din dorința de a le schimba atitudinea de teamă și reticență față de polițist, pe care-l considerau „ lupul cel rău” și nu persoana care veghează la liniștea şi siguranța noastră, a tuturor.

SCOP

Iniţierea preşcolarilor în adoptarea unui comportament civic, specific unei societăţi democratice – activ, liber, responsabil, tolerant, deschis.

OBIECTIVE

  • Cunoaşterea şi respectarea drepturilor copilului, a normelor de comportare în societate.

  • Dezvoltarea şi manifestarea unor atitudini favorabile luării deciziilor şi exprimării opiniilor .

GRUP ŢINTĂ:

Preşcolari din unităţi de învățământ din județul Dâmbovița

BENEFICIARI

– directi – preşcolarii

– indirect – părinţii , cadrele didactice, comunitatea.

PERIOADA DE IMPLEMENTARE – octombrie 2024-decembrie 2024 ( in funcție de rezultatul evaluării care se va realiza in decembrie 2024, perioada de implementare se prelungește până in iunie 2025, fiind întocmită o anexa cu unitățile de învățământ in care se va implementa proiectul in perioada ianuarie -iunie 20253)

LOC DE DESFĂŞURARE

Proiectul va fi implementat în unităţile de învăţământ de nivel preșcolar astfel1:

  1. Grădinița cu Program Normal nr.2 TÂRGOVIȘTE

  2. Grădinița cu Program Prelungit „RAZĂ DE SOARE” TÂRGOVIȘTE

  3. Grădinița cu Program Normal BĂLENI

  4. Grădinița cu Program Normal VĂCĂRESTI

PARTENERI 2

      • Inspectoratul de Politie Județean Dâmbovițe prin Compartimentul de Analiza si Prevenire a Criminalității

      • Arhiepiscopia Târgoviștei

      • Inspectoratul Şcolar Judeţean Dâmboviţa

      • Organizaţia „SALVAŢI COPIII” România

      • Centrul Judeţean de Resurse si de Asistenţă Educaţională Dâmboviţa

ACTIVITĂŢI:

OBIECTIVUL 1 – Cunoaşterea şi respectarea drepturilor copilului, a normelor de comportare în societate.

  • Întâlniri ale preşcolarilor cu reprezentanţii unor instituţii/organizaţii, ocazie cu care vor discuta subiecte precum: circulaţia pe drumurile publice, comportamentul violent, drepturile și îndatoririle copilului, a normelor de conduită în societate.

  • Elaborarea / distribuirea de materiale informativ-preventive, adaptate varstei pentru a fi folosite în cadrul activităţilor desfăşurate .

Organizarea de acţivități specifice , educative, la Centrul de Prevenire a

Criminalităţii, în cadrul Programului dedicat activităţilor extraşcolare şi extracuriculare intitulat „ Şcoala Altfel”.

  • Intervenţii în mass-media, destinate influenţării în sens pozitiv a comportamentului membrilor comunităţii, în general prin transmiterea de informaţii, mesaje, recomandări, etc.

OBIECTIVUL 2 Dezvoltarea şi manifestarea unor atitudini favorabile luării deciziilor şi exprimării opiniilor .

      • Acţiuni de informare în locuri publice / stradal cu scopul valorificării informaţiilor acumulate de către preşcolari şi transmiterii de mesaje preventive populaţiei.

  • Organizarea unor vizite la diferite obiective de cult, artă, istorice, instituţii, gen „ZIUA PORŢILOR DESCHISE”.

      • Discutarea unor cazuri reale sau imaginare care solicită decizie şi exprimarea opiniilor personale, cu implicarea părinţilor şi a unor specialişti (masă rotundă, workshop, focus-grup).

  • Organizarea de concursuri tematice, în vederea stimulării spiritului competitiv, sau chiar evaluarea atitudinii civice , acordarea de premii echipajelor de preșcolarii participante