Direcția de Sănătate Publică Dambovita desfășoară pe toată perioada lunii iunie 2022 campania de informare-educare-conștientizare „Consumul de băuturi alcoolice îți afectează sănătatea! Nu merită să riști! Informează-te!” – Luna națională a informării despre efectele consumului de alcool.
Scopul campaniei este de a informa populația generală adultă despre efectele consumului de alcool și a nivelului consumului personal, pentru a contribui la formarea unor valori și atitudini pozitive față de stilul de viață sănătos și la stimularea schimbărilor în comportamentul cu risc legat de consumul de alcool.
Nu există o „limită de siguranță” în ceea ce privește consumul de băuturi alcoolice! Riscul de deteriorare a sănătății crește odată cu fiecare băutură alcoolică consumată!
Prima săptămână a lunii iunie, Săptămâna AUDIT este dedicată promovării posibilității de testare pe toată durata lunii iunie 2022 a populației adulte cu ajutorul chestionarului AUDIT, cel mai folosit instrument de evaluare a consumului de alcool.
În această perioadă, toată populația cu vârsta peste 18 ani are posibilitatea de a își evalua consumul personal de alcool cu ajutorul chestionarului AUDIT, afisat pe site-ul DSP Dambovita – Informatii publice – Buletin informativ.
Consumul de alcool este a treia cauză de boală și deces prematur pentru populația generală, fiind responsabil la nivel mondial pentru mai mult de 200 de boli, conform Organizației Mondiale a Sănătății.
În România, 80% din bărbați și 55% din femei sunt consumatori de alcool iar 67% din bărbați și 31% din femei au un consum excesiv. În anul 2017, nivelul mortalității datorate alcoolului a fost de 44,33 decese la 100.000 de locuitori în rândul populației de 15-49 ani, de 308 decese la 100.000 locuitori la grupa de vârstă 50-59 ani și de 793 decese la 100.000 la populația de peste 70 ani.
În contextul scăderii consumului de alcool în aproape toate țările europene, este esențial ca și în România populația să fie informată cu privire la riscurile și pericolele pentru sănătate, astfel încât să reducă consumul de alcool până la limita în care să poată rămâne în siguranță și sănătoși.
Mesajele principale ale campaniei:
- Nu există o „limită de siguranță” în ceea ce privește consumul de băuturi alcoolice! Riscul de deteriorare a sănătății dumneavoastră crește odată cu fiecare băutură alcoolică consumată!
- Evitați cu totul consumul de băuturi alcoolice! În cazul în care consumați, mențineți un consum minim! Rămâneți vigilenți, să acționați rapid și să luați decizii cu mintea clară, pentru dumneavoastră și pentru ceilalți din familia și comunitatea dvs!
- Nu consumați niciodată băuturi alcoolice dacă luați medicamente, chiar și remedii pe bază de plante sau fără prescripție medicală. Acest lucru le-ar putea face mai puțin eficiente sau chiar toxice și periculoase.
- Nu consumați deloc băuturi alcoolice în cazul în care conduceți orice fel de vehicule !
- Discutați cu copiii și tinerii despre problemele asociate consumului de băuturi alcoolice. Nu îi lăsați să-i vadă pe adulți consumând băuturi alcoolice – fiți un model! Asigurați-vă că nu au acces la acestea! Supravegheați-i în timp ce urmăresc materiale audio-vizuale (inclusiv televizorul), deoarece pot fi expuși publicității la alcool care poate stimula inițierea timpurie a consumului de alcool.
- Dacă planificați o sarcină sau sunteți însărcinată nu consumați deloc băuturi alcoolice! Pentru gravide, nu există un tip de băutură alcoolică sau cantitate sigură de alcool care să poată fi consumată, fără riscul unor efecte negative asupra sarcinii și dezvoltării fatului.
Campania este finanțată de către Ministerul Sănătății prin Programul Național de Evaluare și Promovare a Sănătății și Eucație pentru Sănătate, iar suportul metodologic al campaniei este asigurat de Institutul Național de Sănătate Publică.